Wij doen meer met je gebruikte textieldoek

3 april 2020

Recycling en upcycling

De dragers van marketingboodschappen zijn vaak een kort leven beschoren. Nieuwe collecties die elkaar snel opvolgen, andere producten die in de kijker moeten worden gezet of alleen al de invloed van de weersomstandigheden op buitenreclame maken het regelmatig vernieuwen van vlaggen en doeken noodzakelijk.

Van stellingdoek tot designkippenhok

Nog niet zo lang geleden was er maar één bestemming voor gebruikte reclamedragers: de afvalberg. Om die te verkleinen en zorgzamer om te gaan met schaarse grondstoffen, ontstaan steeds meer initiatieven die inzetten op recyclage of zelfs upcycling.
In het eerste geval wordt de reclamedrager verwerkt tot grondstof voor nieuwe – soortgelijke of totaal andere – producten.

Bij upcycling ontstaat na de bewerking een product met een hógere waarde dan het origineel. Nieuwe toepassingen ontstaan eerst vaak uit eerder ludieke acties.
Zo ging Evy Puelinkcx van Het Vindingrijk vijf jaar geleden al op zoek naar nieuwe toepassingen voor het 572 m2 grote en 200 kg zware doek dat tijdens de renovatie van de Antwerpse KBC-toren aan de stellingen hing.
Het reclamedoek werd geüpcycled in nieuwe designobjecten: een hippe boodschappentas op wieltjes, een luster, een wijn- of magazinerek, een loungeset en een kippenhok.

Gerichter produceren vermindert afval

Eenmalige acties kunnen inspiratie opleveren, maar structurele initiatieven zijn uiteraard een pak duurzamer. Een eerste mogelijkheid is gewoon minder produceren.
De mogelijkheden om reclamedragers digitaal te bedrukken, groeien elk jaar. Door ‘on demand’ te laten printen, kunnen de bestelde hoeveelheden beter aansluiten bij de actuele nood en is het aanleggen van een grote stock – die vaak niet helemaal wordt opgebruikt – niet meer nodig.
Dit heeft een positieve invloed op het verbruik van grondstoffen. Ook de grondstof waaruit een reclamedrager wordt gemaakt, kan een verschil maken.
Zo is het textieldoek – 200 gr/m2 – dat we bij Visix gebruiken een stuk lichter (en dus ook makkelijker te transporteren) dan traditionele pvc-doeken – 450 gr/m2 – die niet alleen milieubelastend zijn maar ook veel moeilijker kunnen worden gerecycleerd.

Van reclamedoek tot zwemzak

Gebruikt textieldoek kan wél worden gerecycleerd of geüpcycled. In het eerste geval wordt het doek geëfillocheerd (uitgerafeld) tot een nieuwe vezel.
Daarmee wordt naaldvilt gemaakt dat voor diverse toepassingen wordt ingezet. BuzziSpace – een Belgische multinational die streeft naar een optimale akoestiek in werkplekken – gebruikt het bijvoorbeeld om lichtarmaturen met akoestisch dempende eigenschappen te maken.

Visix werkt vandaag ook al mee aan upcycling. KIABI – een kledingretailer – telt 150 verkooppunten in Frankrijk.
Bij elke collectie worden nieuwe textieldoeken besteld.
In plaats van die na gebruik allemaal te laten dumpen, hebben we een pilootproject opgezet. KIABI centraliseert de gebruikte textieldoeken van alle verkooppunten in het centraal depot.

Met Bilum – een bedrijf uit Parijs – vonden we een partner die ervaring heeft met het omvormen van gebruikt textiel in nieuwe producten.
Zo upcycleden ze oude uniformen van de Franse gendarmerie tot tasjes voor boorddocumenten, sponsorspandoeken van Roland Garros tot rugzakken en de Franse vlag van het Elysée tot een laptophoes voor het bezoek van Bill Gates aan de Franse hoofdstad.
Met de textieldoeken van KIABI zullen zwemzakken worden gemaakt, die aan de personeelsleden worden gegeven en in de KIABI-winkels zullen worden verkocht.

De weg vooruit

De laatste jaren merken we dat bij onze klanten het milieubewustzijn sterk groeit. We krijgen steeds vaker vragen over de milieuaspecten van ons productieproces, de milieu-impact van onze producten en de bestemming van ons afval.
Als toonaangevend bedrijf in textieldruk willen we daar graag duurzame antwoorden op formuleren. We zijn er immers van overtuigd dat er geen weg terug is.
Alleen de weg vooruit, met creatieve ideeën en innovaties, zal de juiste weg zijn!

SHARE