Het monumentaal mensenoog – de vlag is qua grootte het equivalent van een gebouw van 10 verdiepingen – is samengesteld uit 15.000 portretten van klimaatactivisten uit 190 landen. Ook tijdens de klimaattop kunnen medestanders hun portret via een website nog toevoegen. Zo groeien de online ‘Eyes of The World’ verder aan tot een wereldwijde participatieve installatie.
“De boodschap die Dan Archer wil meegeven aan de wereldleiders die in Madrid bijeenkomen, is: de ogen van de wereld kijken toe terwijl jullie beslissen over de toekomst van de planeet. Vandaar ook de hashtag #WeAreWatching. Op de top in Madrid wordt de vlag voor het eerst ontrold. Daarna zal ze rondreizen naar de grote klimaatevents over de hele wereld.”
“Omdat de afbeelding een compositie is van 15.000 individuele foto’s, was de dataverwerking voor ons de grootste uitdaging. Dan Archer wilde enerzijds voldoende detail overhouden in de individuele gezichten, maar anderzijds moest het beeldvullend oog voldoende krachtig zijn. Het was een huzarenstuk om daaraan te kunnen voldoen. De grootte op zich, was voor ons niét nieuw. Eerder maakten we al een vlag van 40 op 30 meter voor de Tour de France en een van 30 op 20 meter voor voetbalclub Ajax Amsterdam. Voor We Are Watching stikten we 7 banen van 3 meter breed en 30 meter lang aan mekaar. Daar heb je ruimte voor nodig. Dat de vlag op de Klimaattop wordt ingezet, heeft ons als bedrijf extra gemotiveerd. VISIX zet al jaren in op een zo milieuvriendelijk mogelijk productieproces en dit jaar ondertekenden we ook het Voka Charter Duurzaam Ondernemen, waarbij we voor elk van de 17 duurzaamheidsdoelstellingen van de VN acties ondernemen.”
“Wat ons ook opvalt, is dat vlaggen ook vandaag nog een grote symboolwaarde hebben. Het is een eeuwenoud medium, maar ondanks alle online media brengen ze bij betogingen en op voetbal- en andere sportwedstrijden nog altijd emoties teweeg.”
Persbelangstelling: Ook de pers pikte dit verhaal op. Hierbij een kleine bloemlezing.
"We zijn een van de enige bedrijven in Europa die zo’n gigantische vlag kan maken"
Jean Van Houtryve CEO VISIX
Powered by