Home > Blog > Brandshiners > Fespa Belgium timmert verder aan weg
Fespa Belgium werd goed acht maand geleden boven het doopvont gehouden en onder normale omstandigheden zouden reeds tal van initiatieven de revue gepasseerd zijn, maar de COVID-19 pandemie gooide duidelijk roet in het eten. Voor een stand van zaken hadden we een gesprek met Fespa Belgium voorzitter en bestuurder van Visix Jean van Houtryve.
De officiële start, met een kick-off evenement op 13 februari in het Afrikamuseum in Tervuren, was nochtans veelbelovend.
Jean van Houtryve: “Als je weet hoe moeilijk het tegenwoordig is om mensen te mobiliseren voor een event, dan konden wij met goed 130 aanwezigen alleen maar in onze handjes klappen. Een van de speerpunten van Fespa Belgium is het stimuleren van de samenwerking tussen print- en signbedrijven. Die visie hebben we tijdens de kick-off meteen in de praktijk gebracht met een speeddate sessie, waarbij de deelnemers exact één minuut hadden om zich voor te stellen aan een ander persoon. Afgaand op de reacties achteraf, heeft iedereen dit gesmaakt.”
In totaal had Fespa Belgie toen een 50 tal leden, na het event hebben zich ondertussen een 10 tal nieuwe leden aangesloten.
Fespa Belgium is er voor groot én klein
Wanneer we echter naar her ledenprofiel kijken, dan valt het op dat dit vooral de grotere bedrijven zijn. “Klopt, “zegt Jean, “maar Fespa Belgium wil vooral ook de kleinere signbedrijven bereiken. Daarom heeft het “Fespa on tour” in het leven geroepen. Dit is een laagdrempelig initiatief waarbij we in verschillende Belgische steden een infomoment organiseren. Het is een combinatie van een boeiende tour in de betreffende stad, met nadien, bij een hapje en een drankje, meer uitleg over de werking van Fespa Belgium en de voordelen om lid te worden. Wegens de coronapandemie staat dit nu on hold, maar de twee infomomenten die in juli plaatsvonden, namelijk in Hasselt en Brugge, waren met een opkomst van een 25-ral mensen die nog geen lid waren, toch een succes te noemen. Vooral omdat daar meteen diezelfde avond toch, 5 nieuwe leden zijn bijgekomen.”
De founding fathers van Fespa Belgium
Fikse omzetdalingen
Eind juni was er voor het eerst terug een live meeting met de stichtende Fespa Belgium leden in Antwerpen en dat gaf een goed gevoel. Jean verteld: “Zeker na de vele conference calls van de afgelopen maanden, was het leuk om mekaar terug eens face to face te zien. Hoofdtopic van de meeting was natuurlijk de situatie binnen de sector na de corona lockdown maatregelen. De meeste bedrijven zagen hun omzet in april fors dalen met een gemiddelde omzetverlies tussen 40 en 60%”
Diversificatie is een must
“Bedrijven die vroeg op de coronaboot gesprongen zijn met specifieke producten zoals covid-stickers, plexi scheidingswanden, desinfectiezuilen en bedrukte mondmaskers, hebben daarvan de vruchten geplukt. Bijkomende constatatie is dat diversificatie in her soort klanten én opdrachten een absolute must is, want deze die afhankelijk zijn van één soort product, hebben daar het meest onder geleden. Met uitzondering van de signbedrijven die voor grootwarenhuizen zoals een Delhaize, Lidl, Colruyt etc. werken. Die zagen zelfs in dit segment een omzetstijging.”
Moderne communicatie werkt
Fespa Belgium heeft in die moeilijke periode ook een WhatsApp groep in het leven geroepen, die een 40-tal leden telt. Hiermee konden bedrijven mekaar ondersteunen met zowel ideeën, diensten als materiaal. Jean vult aan: “Denk daarbij bijvoorbeeld aan plexiglas voor preventieschermen en displays. Materiaal, dat door de plotse weervraag op een bepaald moment quasi niet meer verkrijgbaar was. Die WhatsApp groep heeft goed gewerkt en nog steeds en zo wordt nogmaals duidelijk dat moderne communicatiemiddelen een must zijn. Wie ook goed gewerkt hebben, zijn de bedrijven met een eigen webshop. Slechts de helft van onze leden heeft echter een webshop, dus daar is nog aardig wat werk aan de winkel. Ik hoop dat corona voor die bedrijven een eyeopener geweest is.”
Het eerstkomende FESPA event is de Global Print Expo in Amsterdam die plaatsvindt van 9-12 maart 2021. Volgend jaar gaat Fespa Belgium ook een Belgisch Kampioenschap car wrapping organiseren. Meer informatie over Fespa Belgium vindt u op www.fespa.be
"Als je weet hoe moeilijk het tegenwoordig is om mensen te mobiliseren voor een event, dan konden wij met goed 130 aanwezigen alleen maar in onze handjes klappen."
Jean Van Houtryve
VISIX – BRAND SHINERS
info@visix.be
BE0453.786.091