Trends in beursstanden: Vergroot de WAW-factor!

You are here

Trends in beursstanden: Vergroot de WAW-factor!

Van traditionele houtbouw over modulaire systeembouw tot de ‘best-of-both-worlds’ hybride systemen: de wereld van de beursstanden is in volle evolutie. Ook in de afwerking blijven innovaties en nieuwe ideeën voor inspiratie zorgen.

“Visix helpt standenbouwers op 3 manieren om een goeie beursstand te ontwerpen: attract, inspire & inform,” vertelt Kris Cathenis. “Eerst probeer je in het grote aanbod aan beursstanden de aandacht te trekken. Op grote beurzen is het immers onmogelijk om op één dag alle standen te bezoeken. Mensen maken keuzes, en je wil hen uiteraard warm maken om er zeker joúw stand uit te pikken. Daarna wil je hen inspireren, met een look & feel die de zintuigen aanspreekt zodat men jouw product of dienst beter leert kennen. Uiteindelijk wil je de bezoeker informeren en overtuigen dat jouw aanbod iets voor hem of haar is. Visuele communicatie versterkt elk van deze stappen.

Van vloer tot ‘plafond’

Wie vandaag enkel de achterwand van de beursstand benut, mist heel wat kansen. “Een eerste belangrijke trend is dat er steeds hoger wordt gebouwd. De 5-meter-UV-printer die we sinds november gebruiken, is ideaal om die grote vlakken als communicatiemiddel in te zetten. We zien ook dat onze partners in standenbouw steeds grilliger vormen gaan toepassen. Deze vormen in bedrukt textiel gaan uitkleden, vormt telkens een nieuwe uitdaging voor het vakmanschap van de mensen in ons confectie-atelier.

“Ook de vloer van de beursstand wordt nu volop ingezet om extra boodschappen te brengen. Dit gaat van realistische wegmarkering tot de leukste gimmicks. Deze vinylvloeren voldoen uiteraard aan de geldende antislip- en brandnormen. Door sterkere UV-inkten zijn de vloeren ook veel slijtvaster dan vroeger, wat bij drukbelopen beursstanden toch een grote meerwaarde is.”

Van paneel tot doek – ook goed voor het milieu

“Voor wie de stand graag met vaste wanden afwerkt, drukken we tot 3 meter breed in UV op Forex en Dibond. Maar we merken dat vaste wanden steeds meer worden vervangen door doek. Dat biedt veel voordelen: het neemt minder plaats en gewicht in bij het transport. In de Verenigde staten bijvoorbeeld betaalt een standenbouwer voor het gewicht dat hij binnenbrengt in het beursgebouw. We verwachten dat zo’n maatregelen ook naar Europa komen overwaaien. En waar vroeger na de beurs alles in de afvalcontainer werd gegooid, kunnen de doeken worden hergebruikt of gerecycleerd. Onze nieuwste printer gaat bovendien tot 2.400 dpi – in plaats van de gangbare 1.800 dpi – waardoor we met minder inkt toch een veel mooiere kwaliteit realiseren. Het zijn bovendien inkten op waterbasis die de moderne beursstand nóg meer milieuproof maken. Wat de look & feel betreft, geef ik graag nog mee dat we zowel op panelen als op doek ook in reliëf kunnen printen. Houtstructuur, kurk of een logo met indruk: de mogelijkheden zijn vandaag zo goed als onbeperkt.”

Licht geeft extra dimensie

Met licht áchter een doek kun je accenten leggen en delen van de beursstand extra doen opvallen. “Voor lichtbakken gebruiken wij bij voorkeur sublimatieprint. Omdat de inkt ín het doek kruipt, zijn de kleuren veel dieper en levendiger.”

“Een nieuwe technologie is ‘day and night printing’. We leggen 3 lagen inkt boven elkaar en zo krijg je een soort ‘beeld door het beeld’. Voor een matrassenfabrikant kunnen we bijvoorbeeld een mooi campagnebeeld maken met een persoon die op een matras ligt, en wanneer je het licht achter het doek aansteekt, zie je hoe de matras vanbinnen is opgebouwd. Of door het beeld van een auto wordt met licht ook de technologie die er in zit getoond. Of sterker nog: we kunnen een model in lingerie door licht er achter aan te knippen, zelfs kleren áándoen.” (lacht) “Die lichtbakken werken met dynamic leds. Terwijl het beeld van tv-schermen nogal lastig kan zijn voor de hersenen, brengt licht achter een statische print net rust. En als standhouder kun je daar accenten mee aanbrengen.”

Test het eerst uit!

“In principe kunnen we álles maken dat van een beursstand een eyecatcher maakt. Maar omdat het telkens om unieke concepten gaat, is het soms goed om speciale ontwerpen eerst uit te testen. Bij ons kun je je kaders binnenbrengen en kort erna naar het testresultaat komen kijken. Zo vermijd je dat je bij de opbouw van de beurs – wanneer het snel moet gaan – voor verrassingen komt te staan. Door in België te produceren, kunnen we makkelijk aanpassingen doen en hebben we korte communicatielijnen met de standenbouwers.”

Hoe kun je alles uit je beursdoeken halen? Wat zijn de do’s en don’ts voor een optimaal resultaat en hoe maak je hergebruik makkelijker? Visix organiseert nog voor de zomer hierover een Academy.
Heb je interesse? Stuur dan nu al een mail naar kris@visix.be. Datum en programma worden binnenkort bekendgemaakt.