Deze winkels zijn helemaal mee met hun etalage!

You are here

Deze winkels zijn helemaal mee met hun etalage!

HOET brillen - Vernieuwend en vervreemdend

Hoet heeft optiekwinkels in de Brugse Vlamingstraat en de Dansaertstraat in Brussel, maar verdeelt de eigen brillenmerken via de groothandel ook naar zelfstandige brillenwinkels over de hele wereld. “Een etalage is je visitekaartje, dus willen we altijd iets doen dat leuk en niet banaal is,” vertelt Bieke Hoet. “Een herfstetalage met bladeren en kabouters moet je bij ons dus niet verwachten.” (lacht) “Soms spelen we in op de actualiteit, soms maken we etalages die vooral visueel en esthetisch mooi zijn en af en toe werken we samen met kunstenaars. Zo werkten we al rond het zandsculptuurfestival, Blauwhelmsoldaten en de kleuren van Europa. We vinden dat de mensen moeten stilstaan als ze een etalage zien! We leggen onze etalage zeker nooit vol met brillen. Je kunt best de aandacht trekken met iets dat opvalt.”

“Voor de zelfstandige brillenwinkels maakt Visix zwart gelakte textielframes voor in de etalage of de winkelruimte. Daarop maken we zichtbaar wat we doen, zoals onze titanium 3D-geprinte bril op maat. Maar een frontaal beeld van een bril staat daar nooit op. We werken graag een beetje vervreemdend door de details en de esthetiek te tonen van hoe wij onze brillen maken.”
 

DELEYE - Muurframe zorgt voor extra sfeerschepping

Bij kledingzaak Deleye wordt telkens snel ingespeeld op nieuwe thema’s. “Per halve maand of maand past onze etalagiste Ine de grote etalages en de binnenetalages van onze winkels in Roeselare, Brugge en Kuurne aan,” vertelt Jutta Maertens. “De grote etalages die zichtbaar zijn vanop de straat, gaan mee met de seizoenen en bevatten telkens enkele eyecatchers. In de winkel worden dan weer bepaalde merken in de kijker gezet. Ook de thema’s uit de tv-spot met Kürt Rogiers, die momenteel op vtm loopt, vertalen we naar onze etalages. Het is belangrijk dat mensen zien dat we regelmatig nieuwe collecties in huis hebben.”

“Het spandoek in klopprofiel aan de gevel van onze winkels in Roeselare en Kuurne is vooral bedoeld als sfeerschepper bij de start van het nieuwe seizoen. We zetten figuurlijk en letterlijk de spot op de  aardse kleuren, zachte texturen en dikke stoffen die de mensen moeten warm maken voor de herfst. Dat telkens een van onze BV’s – Louis Talpe, Rani De Coninck of Kürt Rogiers – op de foto staat, maakt het herkenbaar voor onze klanten. We verwijzen op die muurframes ook naar onze webshop, die het verlengstuk is van onze fysieke winkels.”
 

Zelf etaleren? Dat kun je leren!

Ontdek hier onze 5 tips voor een etalage die werkt!