De juiste kleur = wetenschap én gevoel

You are here

De juiste kleur = wetenschap én gevoel

Wie over kleur wil spreken, bakent best eerst zijn of haar referentiekader af. De kleuren op je computer- of smartphonescherm bijvoorbeeld worden samengesteld uit rood, groen en blauw licht (RGB-kleuren). Kleuren die worden gedrukt, zijn echter altijd een samenstelling van cyaan, magenta, geel en zwart (key) (CMYK), uiteraard zónder lichtbron. In lichtboxen wordt dit wél gecombineerd: een CMYK Print die door de verlichting erachter nog mooier tot zijn recht komt.

Kleurgevoel hangt af van de drager

“Bij Visix bieden we enorm veel dragers aan om onze klanten op alle vlakken een oplossing te kunnen bieden,” vertelt kleurmanager William Lambrecht. “Dat gaat van spandoeken, pvc-banners, vlaggen en frames voor outdoor tot textielframedoeken, lichtboxtextiel, panelen en platen voor indoor. Doordat we al die mogelijkheden in eigen huis hebben, kunnen we ervoor zorgen dat de kleuren op alle dragers zoveel mogelijk gelijk lopen. Klanten willen vandaag immers dat de huisstijlkleuren op hun naamkaartje perfect dezelfde zijn als die op bijvoorbeeld hun vlag of beursstand.”

“De drager speelt echter een enorm belangrijke rol bij het kleurgevoel. Je kunt kleur wel objectief méten, maar wij streven ernaar dat de gedrukte kleur ook perfect matcht met het gevoél dat de klant erbij wil hebben. Klanten in de parfum- en nagellakbranche bijvoorbeeld verkiezen vaak een meer satijnachtige ‘glossy’ drager, zoals onze Mambo lichtbox. Anderen prefereren dan weer het wat warmere gevoel van een indoor textieldoek. We maken met plezier een staal op de drager die de klant wil. Het kost wat extra tijd, maar een print op papier geeft een totaal andere indruk dan een print op textiel.”

Kleurmanagement zorgt voor kwaliteit

In de visuele indoor- en outdoor communicatiesector zijn álle bestellingen dringend. “Daar hebben we ons de voorbije jaren nog méér op georganiseerd, zodat kleuren voorspelbaar zijn en we nog sneller tot een goed resultaat komen. Als de klant bijvoorbeeld een verfkleur wil laten printen, vragen we een fysiek staaltje met de juiste RAL-kleur. En als er een fotoshoot is geweest van een nieuw product of een nieuwe kledingcollectie, krijgen we graag een proefprint als kleurreferentie. Op die manier kunnen we de orginele kleur zo goed mogelijk reproduceren. Daarbij is ook het regelmatig kalibreren van ons volledig productieproces cruciaal, om te vermijden dat kleuren flets worden afgedrukt of door elkaar beginnen te lopen. Bovendien hebben we de laatste 3 jaar enorm geïnvesteerd om ons productieproces te automatiseren en te standaardiseren. Als een klant later een nieuwe bestelling plaatst met hetzelfde of een gelijkaardig ontwerp, weten we daardoor onmiddellijk welke kleurmodus we moeten gebruiken en kunnen we veel efficiënter en sneller werken.

Groot – groter – grootst

“Met de nieuwe UV-5-meterprinter die dit najaar werd geïnstalleerd, kan Visix nóg grotere oppervlakten aan. Vroeger was de maximum rolbreedte 3,2 meter. De 5-meterprinter laat toe om doeken en banners van heel groot formaat naadloos te bedrukken, en dat bovendien aan een hoog volume waardoor we sneller kunnen leveren. We kunnen ook 2 lagen boven mekaar printen om ervoor te zorgen dat bepaalde vlakken licht tegenhouden – black out – en andere net éxtra in het oog springen. Voor textiel verkiezen we over het algemeen sublimatieprint, waarbij de kleuren ín het textiel worden geïntegreerd en op 200 graden worden gebakken. Het geeft nog altijd het mooiste effect, áls je zoals wij de knowhow en ervaring hebt om dit op grote volumes te drukken. Maar klanten die producten voor verschillende dragers willen, raden we aan om alles in UV-print uit te voeren en geen 2 druktechnieken te combineren. De 5-meterprinter heeft zoveel mogelijkheden, dat we op die manier kleurverschillen kunnen vermijden.”


‘Levend koraal’ is de Pantone kleur van 2019

‘Living Coral’ of ‘Levend koraal’ is de Pantone kleur van het jaar 2019. De kleur met de officiële code 16-1546 valt te omschrijven als ‘rozerood’ of ‘oranje met een gouden ondertoon’. Het toonaangevend bedrijf in de afstemming van gestandaardiseerde kleuren kiest daarmee een kleur die verwijst naar echtheid en authenticiteit, als tegenwicht voor de dominantie van de digitalisering en sociale media. Living Coral zal ons volgens Pantone ‘omarmen met warmte en voeding die zorgt voor troost, steun en opgewektheid in een wereld die voortdurend in verandering is.’ De kleur speelt volgens Leatrice Eiseman – executive director van het Pantone Color Institute – in op de behoefte van consumenten aan menselijke interactie en sociale verbinding. 

De voorbije jaren koos Pantone Radiant Orchid (licht paars met fuchsia ondertonen – 2014), Marsala (diep bordeaux – 2015), Rose Quartz (stoffig roze) én Serenity (babyblauw) in 2016 , Greenery (zacht natuurgroen – 2017) en Ultra Violet (paars – 2018 – als ode aan de in 2017 overleden sterartiest Prince) tot dé trendkleur.

Benieuwd hoe onze kleurmanagers de uitstraling van jouw visuele communicatie verbeteren? Contacteer ons vrijblijvend.