De ‘stopkracht’ van een foto – Maak van je beursstand een klantenmagneet

You are here

De ‘stopkracht’ van een foto laten je beursstand werken als een magneet.

De ‘stopkracht’ van een foto – Maak van je beursstand een klantenmagneet

Op grote beurzen als Batibouw, Horeca Expo of de Kortrijkse Bedrijvencontactdagen hengelen honderden bedrijven naar de aandacht van de bezoeker. Opvallen met je beursstand is dus een must. Maar wat blijkt? De grootste hebben of veel toeters en bellen gebruiken, is helemaal niet nodig. Eén opvallend beeld kan al het verschil maken. We gingen langs bij fotograaf Peter Verplancke (Lenzer) om te peilen naar de geheimen van beelden met ‘stopkracht’.

Niet álles tonen

“De keuze van het beeld is heel belangrijk,” vertelt Peter Verplancke. “Wie aan je beursstand passeert, moet in twee, drie seconden stilstaan. Dat is stopkracht. Het beeld moet je nieuwsgierig maken, vragen uitlokken, emotie oproepen. Vaak wil men te veel tonen. Zo kan een macro-opname van een deel van een matrijs veel krachtiger zijn dan een supergrote foto van het geheel. En een immo-kantoor moet geen 20 kadertjes uithangen met beelden van diverse projecten. Eén goedgekozen sfeerbeeld zal veel meer effect hebben. Die projecten kun je dan nog altijd op een iPad of een ledscherm tonen als daar vraag naar is.”

Een foto moet ook ruimte hebben om gezien te worden. Vergeet niet dat op je beursstand vóór die levensgrote foto ook mensen, een tafel of een bar staan. Je beeld zal dus vaak niet volledig zichtbaar zijn. Het heeft dus geen zin om er teveel details of informatie in te willen stoppen. Een goed beeld is eenvoudig. Het legt op een of andere manier een link met je product of dienstverlening. En het moet matchen met het DNA van je bedrijf.”

Teamwork en techniek

“Om tot een goed beeld te komen, moeten verschillende mensen vlot samenwerken. Zo deden we gisteren een fotoshoot voor een grote verfproducent. Daar waren vijf partners bij aanwezig, waaronder een styliste en het reclamebureau van die klant. Wij kunnen alleen de juiste beelden capteren als zij mee brainstormen, de context schetsen waarin de beelden zullen worden gebruikt en met moodboards aangeven waar ze naartoe willen. Ik geloof er niet in dat je vandaag nog alles zélf kunt doen.”

“Het creatieve wordt meestal door die extra partners toegevoegd. Van mij als fotograaf met 28 jaar ervaring verwacht de klant in de eerste plaats dat mijn beelden kwalitatief hoogstaand zijn. We werken al een tijdje als een van de weinigen in België met een camera van 150 miljoen pixels. De beelden die je daarmee maakt, zijn bijzonder zuiver. Je ziet er zodanig veel detail op, dat je er achteraf alle kanten mee opkan. Dat is natuurlijk een troef voor je communicatie, want als je van een slechte foto moet starten, ben je veel beperkter. Maar om stopkracht te hebben op een beursstand, is het niet noodzakelijk dat je beeld haarscherp is. Een oude, wazige foto kan dan soms méér vertellen dan een die loepzuiver is.”Blog stopping power - Peter_0.jpg

Tijdloos zwart-wit

“Een ander voordeel van die supercamera is dat hij de kleuren echt waarheidsgetrouw weergeeft. Als je bijvoorbeeld voeding of meubels fotografeert, is dat bijzonder belangrijk. En toch houd ik zelf nog altijd het meest van zwart-wit. Het is tijdlozer. Je wordt het nooit moe. En de kledij van de mensen op de foto demodeert minder snel. Een zwart-witbeeld op een beursstand is ook makkelijker werken voor de designer of standenbouwer. Je kunt het vlotter combineren met je huisstijlkleuren en een aantrekkelijk geheel maken. En dat bovendien voor hetzelfde budget als met een beeld in kleur.” (lacht)

Contrast in beeld én boodschap

“Een foto met stopkracht is de uitwisseling van een visueel element én een boodschap. Contrast is niet alleen fototechnisch belangrijk, maar je kunt ook contrast steken in je verhaal. Denk maar aan de spraakmakende foto’s waarmee United Colors of Benetton vaak heeft uitgepakt. Of beelden van wielrenners die in vroegere tijden naast hun fiets stonden te roken. Voor een beursstand kun je twee kanten op: ofwel neem je een beeld dat op zich niets met je business te maken heeft, maar wel vragen en emotie oproept, ofwel ensceneer je iets dat wél verwijst naar je bedrijfsactiviteiten. Dat laatste is echter veel moeilijker.”

“Als fotograaf is het ‘kijken’ enorm belangrijk. Als drie fotografen bijvoorbeeld hetzelfde interieur trekken, krijg je gegarandeerd drie verschillende foto’s. Om tot een mooi beeld te komen, moet je dus goed kijken. Maar een foto met stopkracht kan ook vertrekken van een mooi verhaal, en dan kan welgemikte copywriting een bijzondere waardevolle aanvulling zijn."

Fotograaf Peter Verplancke (www.lenzer.be)