Brussel stimuleert herbruikbare tassen met ludieke campagne

You are here

Manneken Pis avec un sac en polyester de Visix

Brussel stimuleert herbruikbare tassen met ludieke campagne

Sinds 1 september 2018 zijn plastic kassazakken verboden in het Brussels Gewest. Om de consument aan te sporen voortaan met een herbruikbare tas te shoppen, werd een ludieke campagne opgezet. Brusselse standbeelden – inclusief het wereldberoemde Manneken Pis – werden één dag omgord met een duurzame en herbruikbare polyestertas onder de noemer Altijd ’n tas op zak / t’ As ton sac?.

Dunne plastic kassazakken – bedoeld om goederen die je in de winkel koopt veilig thuis te krijgen – zijn bijzonder slecht voor het milieu. De productie ervan slorpt heel wat niet-hernieuwbare energie op en de zakjes worden meestal slechts eenmaal en voor een heel korte tijd gebruikt. Daarna worden ze via de afvalinzameling verbrand of ze komen in onze leefomgeving of oceanen terecht. Jaarlijks worden liefst 800.000 ton van dergelijke zakjes gebruikt in Europa. Het alternatief ligt nochtans voor de hand: de herbruikbare tas die steviger is, vaker wordt gebruikt en op het einde van de levenscyclus kan worden gerecycleerd.

Leefmilieu Brussel schakelde brandingbureau TBWA in voor een campagne die consumenten doet nadenken over duurzamer shoppen. Visix leverde 80 polyester witte draagtassen met riempjes met het groene opschrift Altijd ’n tas op zak of t’ As ton sac? Die werden op 1 september gehangen aan standbeelden die opvallen in het Brusselse stadsbeeld. Publiekstrekker Manneken Pis kon daarbij uiteraard niet ontbreken. Samen met de flyers die werden uitgedeeld,  de mimespeler op het drukke Muntplein en de stickers op winkelramen werd een duurzaam zaadje geplant in het hoofd van de Brusselse consumenten. #visix #bigideasgreatprints